Från lugn till ordnat kaos

Dagen började så lugnt och skönt tills....

Jag skulle hämta sonen från bussen och handla.
Startade bilen och det började ryka och låta illa från motorutrymmet.
Röken blev tätare och tätare och jag slängde upp huven efter att ha stängt av bilen.
Jag kunde konstatera att något vid någon rem inte var som det skulle.
Provade att starta en gång till då jag ser att alla lampor på instrumentbrädan falnade mer och mer.

Ringde Jocke och han sa att med all sannolikhet är det generator knas.
Sprang som en tätting mellan dator och telefon och bil för att få någon som helst rätsida på vad felet kunde vara.
Tog hjälp av Peter via msn för att finna en bild på hur min motor är uppbyggd.
Kvinna som jag är är jag inte så bra på att föklara var felet var någonstans. Räddningen blev en bild på en liknande motor och jag kunde förklara var felet var lokaliserat.

En cigg kvar och jag kände att sinnet håller på att rinna ut..

Tillbaka till bilen och öppnar huven och där.. ja där är den, den remmen som gått av.
Nästa fråga uppstår vad är det för jävla rem? Generatorrem kanske?
Leta på nätet efter en sån.. glöm det.

Inga cigg kvar... panik.
På med vinterkläder, låna sonens nycklar och vips blev jag femton år och moppe ligist.
Åkte till affären och införskaffade två paket cigg för jag vet ju inte när nästa tillfälle blir.
Jag kan säga att händerna var förfrusna trots kriminalvårdens bauta handskar och näsan var röd som på en fyllekärring men cigg hade jag.
Klockan hade nu blivit över halv sju och middagen skulle ordnas med.
Steka kyckling, koka ris och läsa bilkatalog över reservdelar.
Å där ja precis där så uppdagas det att remfan heter inte alls generator rem utan multirib-rem.
Kostar nästan ingenting.

Maten blev klar strax innan åtta och alla åt med god aptit.
Sen har jag ju världens bästa vän som trots nattjänst och säkert dyngtrött i morgon skall komma förbi med remmar och försöka byta den/dom.
Alltså den killen ska få en sån fet julklapp!

Avbokat mötet i morgon, ska bara ha tag i chefen i morgon bitti sen så.
Å sen ska jag be till alla gudar som finns att det går att laga annars har jag ett värre problem på fredag då jag ska jobba.

Helt slut efter denna dag och det som gör mig illa är att jag hade tänkt träffa en kompis/nära vän i morgon men nu kan jag nog inte det.
Å tror ni.. bara tror ni att en gång.. only ones att grannen dök upp och undrade varför hela området stod i rök?
Varför någon fick för sig att åka moppe i -8 grader?
Varför bilen skrek som fan?
Nä du.. å han bor närmare än 10 meter ifrån mig.
Men men.. man lär sig.

Nu är lugnet åter.. tar en cig, tänder ett ljus och gläds ändå åt att jag har världens bästa vänner!

Tack Jocke och Peter för att Ni finns
Å du grannen... F*ck You!

Kommentera här: