Boken jag läst

"Boken räddade mitt liv"

På ”Alla älskar Söder” kan du också träffa den före detta kriminelle David Larsson som i dag är författare och föreläsare.
– Jag har helt tagit avstånd från den världen nu, säger David.

Varför älskar du Söder?
– Jag gillar mentaliteten som finns där. Det är något som inte finns på någon annan plats i hela Sverige. Man får vara sig själv på ett kravlöst sätt.

Har du några favoritplatser på Söder?
– Nytorget och Medborgarplatsen. Senaste tiden har jag faktiskt hängt mycket på Svarta lådan i Skrapan också.

Du kommer att hålla en föreläsning om din kriminella bakgrund och ditt författarskap. Vill du berätta lite om det?
– Under tonåren hade jag ett stort hat inom mig. Då handlade det mycket om aggressioner och brotten blev bara grövre och grövre. Jag började identifiera mig som brottsling och till slut var det bara det som gällde. Jag hamnade i grov kriminalitet med värdetransportrån och grovt våld. Det blev mitt missbruk.

Har du helt brutit med den kriminella världen i dag?
– Ja, i dag är jag helt fri. Efter att jag släppte boken föreläser jag i skolor och kommuner i förebyggande syfte.

Vad vill du säga till dem som är i samma situation?
– Jag brukar säga att det handlar om att värdera sig själv. Du har bara ett liv och det gäller att ta vara på det innan det är för sent.

När kom du själv till den insikten?
– Det var när jag flydde till Thailand under två och ett halvt år. Jag hamnade i ett dilemma i den undre världen, eftersom en skuld felaktigt skylldes på mig. Det var då jag skrev boken. Den räddade mitt liv.

Det låter som att din bok ”Jag är wanted” och din livshistoria har mycket gemensamt med ”Snabba cash”, är det så?
– Jag har bara läst en bok i hela mitt liv och det är ”Snabba cash”. Jag köpte den på Arlanda innan jag stack till Thailand. Då tänkte jag att om en advokat kan spegla den undre världen så borde jag kunna det som levt den i 20 år.

 

 

Jag har själv precis avslutat boken om David Larssons liv " Jag är wanted" och den är mycket läsvärd!

Det är få böcker jag kan säga att dom påverkade mig men denna gjorde det.

1 Towe:

skriven

Tack får jag låna ? :)

Kommentera här: