Mogen vid 15 ?

Frågan är är man mogen vid 15? Vem avgör det? Jag som vuxen / förälder eller den som är 15?
Jag har full förståelse för att vid 15 års ålder vill man vara vuxen. Kunna sköta sig själv, ta egna beslut, tjäna egna pengar och leva ett litet vuxenliv. Men när man sen visar med handlingar att mognadsnivån inte överstiger soffbordshöjd och språkbruket är taget ur en bilderbok för tre åringar, det är då tvivlen växer hos oss vuxna.

Nyfikenheten på allt när man är tonåring är ofantlig och det är skoj för ju äldre man blir desto mer övertygad blir man att det inte finns mycket att vara nyfiken på utan snarare att man bara är villig att prova .

Det finns faror här i världen och dessa faror måste man konfrontera för att lära sig av. Så allt väl men när farorna blir så pass dumdristiga att konsekvenserna blir för stora för att klara av på egen hand det är då man undrar om nyfikenheten är så bra. Man kanske inte bör släppa hjärnan för att något ska bli skoj?

Nu säger nog vissa att : Vem har inte gjort dumma saker som ung? Ja absolut det har jag med men om man nu gör det, skiter i att lyssna, tittar snett på en som vuxen för att man är omtänksam och vill andras bästa och sätter sig emot så vad är det så som gör att vi vuxna ska reda upp allt skit? Vi är ju korkade och inget vet, vad får tonåringar att tro att vi då helt plötsligt är något att ha?

Fast hur illa det än kan låta så vet jag åtminstone att ägandeavtalet på mina tonåringar säkert kommer att förlängas med X antal år.

Ha en fin kväll

// Nalla

Kommentera här: