Hjälp till självhjälp

Ibland går det år och år utan att man reflekterar över saker som gör att man mår bra.
Sen kommer man på det likt proffessor Balthazar när han fick en ide´.
Jag har sagt många gånger att jag tycker om människor med problem men jag menar då inte att jag tycker om ATT dom har problem utan det är fenomenet i sig jag gillar.
Jag hatar att själv ha problem men när jag får hjälpa, får försöka hjälpa och stötta andra som sitter i skiten då blir jag som pånyttfödd.
Jag återfår energin jag saknat, jag återfår orken jag saknat och hela jag känns som en lätt fjäder som bara singlar runt och mår bra.
Tänk att det skulle ta så lång tid att klura ut det.
När andra har problem så kastar jag mig handlöst in i det och försöker nyansera, kanalisera och objektivisera vad problemet är och vad som behövs för att antingen lösa det eller åtminstone förstå och orka göra något åt det.
Men nu är ju inte alla problem lösningsbara då behövs det kanske bara ventileras så att den det berör kan se objektivt på det och till och med skratta åt det.
Det är inte alltid jag håller med den som äger problemet men det är ju just det som är viktigt att få en annan syn på vad som sker.

Men det häftiga är hur allt detta påverkar mig.
Jag tar inte åt mig och mår dåligt av andras problem utan jag stärks av det.
Jag hjälps själv av det.

Så glad att jag kommit till insikt om hur jag funkar, det ska firas med en kopp kaffe på trappen.


1 Towe:

skriven

Tack Maria!!!!!!!

Kommentera här: