Det här med åldern

Pratade med mamma idag om det här med ålder.
I vilken ålder känner man sig och i vilken ålder är man utifrån hur man agerar och vilka intressen man har.
Jag kom fram till att jag inte befinner mig i den ålder jag verkligen är och det känns lite knasigt.
När man är som jag, snart 43 så förväntas det att jag ska vara på ett visst sätt.
Ja det är min egen uppfattning utifrån hur andra är och vad andra säger.
Har några exempel faktiskt.
När man är över 40 så ska man inte gilla färgen rosa. Den är till bebisar och främst då till små tjejer.
Men jag tycker rosa är snyggt på vissa plagg, som en t-shirt till exempel.
Vad gör det om den har ett fint tryck och är rosa?
När man är över 40 så ska man inte veta om artister som Petter, Swedish House Maffia och gud föbjude om man kan dansa regelrätt till Eric Amarillo. Nä man ska ha stannat i tiden då Rolling Stones var poppis, Black sabbath hade sin storhetstid eller då musiken skulle utgöra en komposition av verkliga instrument och inte göras i datorn.
Man får heller inte tycka att pojkband som BSB är coola.
När man är över 40 ska man inte kolla på Idol, True talent eller följa Melodifestivalen.
Nä man ska hålla sig uppdaterad med Hollywoddfruar, Sex and the city och andra liknande tv-serier.
Jag har inte sett ett enda avsnitt av någon av dessa så jag är helt ute!
När man är över 40 ska man vara allmänvetande angående Sveriges historia, gärna några andra länders historia också så man har något att diskutera på festen hos grannen.
Man ska också vara väl insatt i politik.
Det är inte jag men vi kan väl diskutera brott och straff, motorer och senaste spotifylistan?
När man är över 40 ska man klä sig utefter en klädkodex av det senaste som visas i tidningarna för mogna kvinnor.
Jag älskar kläderna från New Yorker och Gina tricot och kan fortfarande hitta snygga kläder för tjejer i 20 års åldern.
Skulle glatt ta på mig en Canada Goose om det nu inte va så att jag inte vill att fåglar ska sätta livet till men ändå.
Jag skulle kunna klä mig i baggy byxor.
När man är över 40 ska man bära handväska. Ja det gör jag men jag tycker bättre om att ha plånboken i fickan på jackan. Jag har aldrig med mig smink så jag behöver ingen större väska mer än till jobbet.
När man är över 40 kan amn inte gå till lokala affären osminkad och i mysbyxor.
Jag kan och bryr mig inte om vad folk tycker så länge jag får handla.
Sen har vi då utelivet... suck!
När man är över 40 ska man gå till en restaurang där dom serverar fint rött vin. Jag dricker inte rött vin vilket i sig är ett krav när man är över 40.
Man ska gå till något lugnare ställe där en trubadur sitter och man kan dansa tätt intill.
Gud förbjude att gå på det stora stället med senaste musiken på skyhög volym!
Men det är nog där du hittar mig. Jag älskar att dansa och jag gör det på det senaste sättet.
Dessutom på dom "vuxnare" ställen finns karlarna som gärna klappar en i rumpan i tid och otid.
DET gör inga grabbar i 20-års åldern det lovar jag!
Ungdomar är sällan så överförfriskade som män. Å är dom det så står dom utanför och är jobbiga för sig själva vilket inte påverar mig. Men är det män som är i min ålder så ska dom gärna använda mig som potentiell lyktstolpe och försöka sluddra fram ett: - Du har det vackraste ögon jag sett!
Det till trots att dom är dubbelseende och inte kan fokusera blicken i mina ögon.
Så.. jag är inte i rätt ålder och jag vägrar att bli så som det förväntas av en "över 40".
Jag får helt enkelt umgås med den yngre generationen.
Rappa till Petter.
Dansa till Swedish House Maffia.
Dricka cider.
Å shoppa kläder på New Yorker.
Sån är jag helt enkelt!

Kommentera här: