Sagan om Belgarion / David Eddings

Antal böcker : 5
Genre: Fantasy

Handling: Guden Aldur tog vid tiden när världen var ung, en klotformad sten och vred den i sina händer tills den fick liv. Stenens makt blev mycket stor och Aldur använde den till att utföra många underverk med den.
Guden Torak lurade emellertid av Aldur stenen genom svek och list och genom sin ondska drev han människor och gudar i strid mot varandra.
Aldur hade dock en lärjunge vid namn Belgarath Besvärjaren som lyckades återta stenen och gav den sedan till Riva för att vaktas och bevaras. Så länge stenen är där är människorna i de västra kungadömena trygga.

Men allt detta är bara en sägen... Garion tror inte ett dugg på trolldom och gamla spådomar men när han själv dras in i mystiska händelser och farofyllda färder börjar han ana att allt är inte som det ska.. inte ens han själv.

Böckerna handlar om Garion som omedveten om sin uppgift och sitt släktskap har hamnat mellan onda och goda gudar, där Torak den onde måste göra allt för att ta tillbaka stenen för att förgöra människan.

Utdrag ur en av böckerna:
"Jag har inte skapat världen. Jag försöker bara leva i den." - Sadi (Profetians tid)

Första delen  Del 2  Del 3  Del 4  Del 5

Vad tycker jag? Dessa böcker börjar lite lamt men väl inne i första boken kunde jag inte sluta läsa. Böckerna har allt som fantasy kräver med hemska varelser och människor som kan ta andra former. Väldigt väl skrivet och lagom detaljerat.
Dessa fem böcker blev starten på ytterligare ett antal.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Turn the page

Books,books and books

RSS 2.0