Ofredande och vad göra åt det?

Sitter och läser om allt ofredande av kvinnor som uppdagats på festivaler i dagarna. Klart jag som kvinna blir upprörd och förbannad och vill instinktivt finna dom skyldiga och spöa skiten ur dom. Naturlig reaktion eftersom jag hade kunnat varit en av dom som blivit ofredad. 
Nu är det så att jag är inte särskilt intresserad av vad som får någon att göra på det sättet eller varför man gör det. Grunden till att visa kvinnor respekt finns inte där och kan heller inte läras in i efterhand. Det är min åsikt. 
Däremot undrar jag vilka signaler man ska visa för dessa män så här i efterhand. Visst ska dom straffas men jag vet ju hur rättssamhället fungerar och hur svårt det är att finna dom skyldiga. 
Nä jag tänker på alla dessa män som är fullt normala och älskvärda,dessa män som vi har i vår närhet och jag tror att det är främst dom som på något vis ska visa för avskummen att deras sätt att behandla kvinnor inte är acceptabelt och inte önskvärt. 
Jag själv kommer att göra en tröja till min man som signalerar att han respekterar sin kvinna för den jag är. " Jag ofredar inte,jag respekterar". Sen måste det till civilkurage. Om man bevittnar något som är ofredande så för fan säg ifrån!
På en festival måste det finnas massor med män som ser vad som sker och som måste säga ifrån! Civilkurage kan inte köpas det föds man med och tillsammans blir det lättare. Det är inte vi kvinnor som ska säga ifrån det är männen som ska, det är det som tar på dessa icke män som ofredar kvinnor.

Jag skiter i var icke männen kommer ifrån, hur gamla dom är eller vilken bakgrund dom har. Jag ska bara ta ansvar för att om jag eller min man ser vad ni gör så blir det ögonblickliga konsekvenser. Jag tar även ansvar för mina grabbar dom ska aldrig bli icke män!

Kommentera här: